Op 25 oktober werd het nieuwe gebouw van het Museum voor Moderne Kunst in Warschau officieel geopend. Het is bedoeld als een plek die open en toegankelijk is voor iedereen, een ontmoetingsplaats die verschillende initiatieven, culturele instellingen en creatieve kringen integreert. Gelegen in het Nieuwe Centrum van Warschau, in het hart van de stad, zal het zijn publiek ook ideeën bieden om de vrije tijd door te brengen: van het bezoeken van tentoonstellingen tot het deelnemen aan activiteiten voor kinderen en volwassenen tot het verkennen van de archieven van hedendaagse kunstenaars. Gastevenementen, die verschillende kunstgebieden combineren, zullen parallel lopen met tentoonstellingen van werken van vrouwelijke kunstenaars.
Nieuwe locatie
Het Warschau Museum voor Moderne Kunst (MSN) verhuist naar een pand dat het eerste gebouw in de naoorlogse geschiedenis van de hoofdstad is en dat vanaf het begin is ontworpen als een ruimte gewijd aan moderne kunst. Op de bijna 20.000 vierkante meter, die zes verdiepingen beslaat, worden tentoonstellingen, concerten, bijeenkomsten, workshops en presentaties gehouden.
Een project dat emoties losmaakt
Het minimalistische gebouw is ontworpen door de New Yorkse architect Thomas Phifer en de uiteindelijke visuele vorm en locatie wekken evenveel bewondering als controverse op. Waarom? Het moderne gebouw is de kwintessens van eenvoud. Met zijn strakke lijnen en gladde witte gevel doet het denken aan de modernistische gebouwen van de zogenaamde Oostelijke Muur, de legendarische warenhuizen van Wars, Sawa en Junior, de buren aan de overkant van de Marszałkowska Straat. Dankzij de eenvoudige vorm concurreert het niet met hen. Aan de andere kant, achter het Museumgebouw verrijst het monumentale, sociaal-realistische, rijkelijk versierde Paleis van Cultuur en Wetenschap, dat probeert te verwijzen naar de esthetiek van de Renaissance en ooit het hoogste gebouw van de stad was. Het Paleis van Cultuur werd gebouwd in 1952 en was officieel een geschenk van Stalin aan Warschau, de stad die na de oorlog werd herbouwd. In de hoofdstad werd het echter altijd gezien als een stigma van de Sovjetoverheersing.
– Het Museum voor Moderne Kunst in Warschau was een langverwacht gebouw waarmee een begin werd gemaakt met de wederopbouw van het centrum van Warschau. Er is sprake van een verandering in de symbolische betekenis van post-Sovjet naar een stad die zeker is van haar moderne identiteit en zich bruisend ontwikkelt. MSN is ook een teken van de sociale verandering die heeft plaatsgevonden in Polen. Er is een openbaar, open gebouw gecreëerd in het centrum van Warschau, met als missie om steeds nieuwe groepen van het publiek te betrekken bij een gesprek over kunst en om emancipatie te populariseren,” zegt Joanna Mytkowska, directeur van het museum.
Plannen voor het begin
De opening en de eerste operationele weken van het Museum voor Moderne Kunst in Warschau in het nieuwe gebouw omvatten in de eerste plaats de presentatie van verschillende grootschalige sculpturen en installaties van Poolse en internationale kunstenaars zoals Magdalena Abakanowicz, Karolina Jabłońska, Zhanna Kadyrova, Kateryna Lysowenko, Sandra Muijnga, Monika Sosnowska, Mariela Scafati, Alina Szapocznikow en Cecilia Vicuña. Er zijn ook drie tentoonstellingen te zien: MSN Collectie, Moeilijke Liefde.Museum tussen Plein en Paleis en Basic Forms, de laatste gericht op een jonger publiek. Het tentoonstellen van geselecteerde werken in de ruimten van de verschillende galerijen zal de architectonische kwaliteiten van het nieuwe gebouw naar voren brengen.
De opening van de eerste tentoonstelling van de collectie van het Museum voor Moderne Kunst is gepland op 21 februari 2025. Museum voor Moderne KunstMonika Gimblett


