De derde editie van het Amsterdam Polish Film Festival, gehouden in De Balie van 18-20 oktober 2024, was een tribute aan de beroemde Poolse regisseur Agnieszka Holland. Met drie Oscarnominaties op haar naam, confronteren Holland’s films moeilijke waarheden over de mensheid terwijl ze het publiek diep ontroeren en raken. Het festivalthema, Focus on Humanity, vatte de kern van haar werk prachtig samen en benadrukte de diep menselijke kwesties die haar films zo krachtig maken. Elke dag werd de filmvertoning aangevuld met gesprekken. Die discussies vonden niet alleen plaats in het forum, maar gingen ook buiten door, mensen spraken over de films, de boodschappen erin en hoe relevant die zijn voor het leven om ons heen.
Program
Vrijdag, 18 oktober, 2024
17.30 – 19.00
A Lonely Woman (1981, 90 min.)
20.00 – 20.30
Gesprek: Door de lens van de tijd – de koorts van de jaren 1980 in Polen
Moderator: Stefan Malesević
Te gast: Barbara Malak – Minkiewicz
20.30 – 22.30
Fever (1980, 111 min.)
Zaterdag, 19 oktober 2024
16.00 – 18.30
Green border (2023, 147 min.)
20.00 – 20.40
Live interview (via Zoom) with A. Holland:
De vele gezichten van Agnieszka Holland
Moderator: Ianthe Mosselman
20.40 – 21.20
Gesprek: Hoe werkt migratie eigenlijk?
Te gast: Agnieszka Holland, prof. Hein de Haas
en Joely Mbundu
Zondag, 20 oktober 2024
15.00 – 17.30
In Darkness (2011, 145 min.)
19.30 – 20.00
Gesprek: Menselijkheid in ons – uitdagende keuzes
Moderator: Dore van Duivenbode
Te gast: Bibi Dumon Tak
20.00 – 22.10
Spoor (2017, 128 min.)
Dag 1
Film: A Lonely Woman
Irena Misiak is een alleenstaande moeder van middelbare leeftijd, en het leven is haar niet goedgezind geweest. Onopgeleid en in armoede levend, woont ze met haar zoon in een krappe, vieze sociale woning. Ze maakt lange dagen maar kan nog steeds niet rondkomen, en haar zoon wordt op school gepest. De enige gelukkige momenten beleeft ze met Boguś, een jonge, gehandicapte gepensioneerde, met wie ze een relatie begint. Hoewel ze elkaar nodig hebben, is vanaf het begin duidelijk dat hun verhaal niet goed kan aflopen.
Gesprek: Door de lens van de tijd - de koorts van de jaren 1980 in Polen
Moderator: Stefan Malešević
Te gast: Barbara Malak-Minkiewicz
Barbara Malak – Minkiewicz is een wetenschapper in de sociale wetenschappen en filosofie met een PhD van de Universiteit van Warschau. Ze was betrokken bij een anti-communistische oppositie in de jaren ‘80. Na de ineenstorting van het communisme richtte ze zich op de transformatie van het onderwijs in Centraal-Europese landen. Na korte tijd woordvoerder te zijn geweest van de vakbond “Solidarność” in Gdansk (1990-1991), werkte ze aan verschillende projecten in de landen van het post-sovjetblok.
In 1998-2014 werkte ze als manager van ledenrelaties bij de International Association for the Evaluation of Educational Achievement in Amsterdam. Voor haar werk voor vrijheid in Polen werd ze in 2013 door de Poolse president onderscheiden met het Officierskruis van Polonia Restituta.
Film: Fever
Verslindt de revolutie altijd haar kinderen? Deze film van Agnieszka Holland toont de gebeurtenissen van de revolutie van 1905 in het Koninkrijk Polen aan de hand van de lotgevallen van vier hoofdpersonen en roept veel vragen op. Behoudt een nobel idee zijn nobelheid zelfs als bruut geweld of een misdaad wordt gebruikt om het te realiseren? Zijn de aanhangers van deze verheven ideeën gewoon naïevelingen en slachtoffers van manipulatie?
In 1981, een paar maanden na de première, werd Fever door de censuur van verdere vertoningen uitgesloten. Men was bezorgd over het geschetste negatieve portret van de Russische autoriteiten, evenals over de moreel dubbelzinnige start van de revolutionaire beweging aan het begin van de 20e eeuw.
Achteraf gezien bleek de film profetisch te zijn, niet alleen over de totalitaire regimes van de 20e eeuw, maar over alle vormen van terrorisme. Het portretteert nauwkeurig de dynamiek van sociale bewegingen, hun duistere kant en hun vatbaarheid voor manipulatie.
Dag 2
Film: Green border
Het grensgebied tussen Polen en Wit-Rusland bestaat uit bossen en moerassen. Tot een paar jaar geleden trok het gebied bezoekers met zijn ongerepte, wilde natuur. Maar sinds 2021 is het een val geworden voor duizenden mensen uit Azië, Afrika en het Midden-Oosten die wanhopig proberen de EU-grenzen over te steken op zoek naar veiligheid en een beter leven. Agnieszka Holland’s nieuwste film (2023) zet de humanitaire crisis aan de Pools-Belarussische grens in de schijnwerpers en verkent de perspectieven en dilemma’s van de migranten, grenswachten, activisten die hulp bieden en bewoners van het grensgebied.
Green Border werd vorig jaar bekroond met de Speciale Juryprijs op het 80e Internationale Filmfestival van Venetië voor zowel artistieke kwaliteiten als als erkenning voor het feit dat het een belangrijke stem is in het wereldwijde debat over een van de meest verdeeldheid zaaiende kwesties van onze tijd – migratie.
Live interview: De vele gezichten van Agnieszka Holland
Geëerde gast: Agnieszka Holland
Interviewer: Ianthe Mosselman
Ianthe Mosselman is senior redacteur en programmamaker Kunst, Literatuur bij De Balie. Ze studeerde Vergelijkende Nederlandse Studies in Amsterdam en Berlijn. Ze maakt programma’s over kunst, literatuur en cultuur en interviewde de afgelopen jaren verschillende nationale en internationale schrijvers op het podium van De Balie. Ze heeft ook gewerkt voor de Europese Persprijs.
Ze vindt dat kunst geen doel hoeft te dienen, dat gesprekken uitdagend moeten zijn en dat er meer ruimte moet zijn voor vrouwen in het publieke debat. Daarnaast vindt ze dat we mooie dingen moeten koesteren, daarom organiseert ze al jaren het Gesprek voor de Dam en programma’s over vergeten literaire werken.
Gesprek: Hoe werkt migratie eigenlijk?
Te gast: prof. Hein de Haas
Hein de Haas is socioloog en geograaf en heeft gewoond en gewerkt in Nederland, Marokko en het Verenigd Koninkrijk. Momenteel is hij hoogleraar Sociologie aan het Amsterdam Institute for Social Science Research, onderdeel van de Universiteit van Amsterdam. Tussen 2006 en 2015 was hij oprichter en mededirecteur van het International Migration Institute aan de Universiteit van Oxford. Hij blijft IMI leiden vanuit het huidige onderkomen aan de UvA. Daarnaast is hij hoogleraar Migratie en Ontwikkeling aan de Universiteit Maastricht.In zijn werk heeft de Haas een nieuwe langetermijnvisie ontwikkeld op migratie als intrinsiek onderdeel van wereldwijde verandering en ontwikkeling. Hij is hoofdauteur van The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World, een baanbrekend boek op het gebied van migratiestudies. Zijn nieuwe boek How Migration Really Works: A Factful Guide to the Most Divisive Issue in Politics werd gepubliceerd in 2023, evenals in Duitse, Nederlandse, Franse, Spaanse, Italiaanse, Portugese, Griekse en Koreaanse vertalingen. Hij houdt een blog bij over migratiegerelateerde onderwerpen.
Te gast: Joely Mbundu
Joely spreekt vloeiend Frans, Engels en Vlaams. Ze zingt en is al vele jaren betrokken bij verschillende dansvormen – waaronder klassiek, hiphop en jazz.
Dag 3
Film: In Darkness
Hoe is het om 14 maanden door te brengen in de duisternis van stadsriolen, wetende dat het verlaten van de plek een bijna zekere dood betekent? Leopold Socha, een dubbelzinnig personage dat soms de Poolse Schindler wordt genoemd, was rioolwerker in Lviv tijdens de nazi-bezetting. Aanvankelijk uit winstbejag, nam hij het risico om een groep Joden te helpen en te verbergen die ontsnapten aan de liquidatie van het getto van Lviv, waardoor hij uiteindelijk hun leven redde.
De film werd genomineerd voor een Oscar in 2011 en is gebaseerd op het boek The Girl in the Green Sweater,het bevat de herinneringen van de laatste overlevende van het getto, Krystyna Chimer. Het verhaal daagt nationale en raciale stereotypen uit en laat zien hoe extreme situaties iemand kunnen aanzetten tot het onthullen van onbekende en onverwachte aspecten van zijn geweten.
Gesprek: Menselijkheid in ons - uitdagende keuzes
Moderator: Dore van Duivenbode
Photo: Mark Haers
Dore van Duivenbode is schrijver en journalist van Pools-Nederlandse afkomst. Zij studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en debuteerde met het boek Mijn Poolse huis (Uitgeverij De Geus, 2019) over haar jeugd in Oswiecim (Auschwitz), de stad waar haar moeder is geboren. Mijn Poolse huis won de Bob den Uyl-prijs voor het beste journalistieke reisboek van 2019. Dit jaar verscheen haar tweede boek Oerbos (Uitgeverij De Geus, 2024), over de strijd om de Europese natuur.
Ook was Dore te zien in Moja Polska!, de 5-delige VPRO-reisserie door Polen en in de online serie over duurzaamheid Dus Wat Gaan Wij Doen? voor KRO-NCRV en de journalistieke VPRO-serie Gazeta, de Poolse krant onder vuur over persvrijheid. Zij maakte radiodocumentaires voor de VPRO en is een veelgevraagd spreker bij radio- en televisieprogramma’s.
Te gast: Bibi Dumon Tak
Ze heeft nu meer dan 15 boeken geschreven. In 2006 schreef Bibi Dumon Tak het kinderboekenweekgeschenk Laika tussen de sterren, dat gaat over dieren die mensen helpen. In 2012 won ze na vier Zilveren Griffels een Gouden Griffel voor Winterdieren. Ze heeft ook een boek geschreven met een Pools thema, Soldaat Beer, over een van de meest bijzondere soldaten uit de Tweede Wereldoorlog.
Film: Spoor
Spoor is een bewerking van een roman van (Nobelprijswinnaar) Olga Tokarczuk Drive Your Plough Over the Bones of the Dead (2009). Zowel Holland als Tokarczuk zeggen dat het niet hun bedoeling was om een politieke film te maken. Maar omdat de plot de kwesties van autoritair patriarchaat, dierenrechten en het in twijfel trekken van de superieure positie van de mens ten opzichte van andere soorten verkent, werd het door het publiek wereldwijd ontvangen als een ecologische thriller met een feministisch tintje
Festivalpartners en sponsors
Amsterdam Polish Film Festival wordt georganiseerd door Polish Culture NL in samenwerking met De Balie en mede gesponsord door AFK.
