Amsterdam Polish Film Festival 2025

Dit jaar was het festival een groot succes en zette het de visie en creativiteit van vrouwelijke regisseurs in de schijnwerpers, die het hedendaagse Poolse filmmaken vormgeven.
Gedurende drie inspirerende dagen konden bezoekers zes indrukwekkende films van vrouwelijke filmmakers ervaren — elk met gedurfde, unieke en onvergetelijke verhalen. Tijdens gesprekken met de regisseurs kregen bezoekers inzicht in hun creativiteit, moed en eigenzinnige vertelstijl.
Het festival was een levendige viering van talent, diversiteit en de kracht van vrouwelijke verhalen in de Poolse cinema.

Programma

Vrijdag 31 oktober 2025
Regels & identiteit

17.00 – 19.15  
Nina (2018, 130 min.)
Olga Chajdas

20.15 – 21.00 
Gesprek: Grenzen doorbreken: liefde, vrijheid en identiteiton 
Gasten: Olga Chajdas & Urszula Antoniak
Moderator: Stefan Malešević

21.00 – 22.45  
 Fugue (2018, 102 min.)
Agnieszka Smoczyńska

Zaterdag 1 november 2025
Psychologie & het mysterieuze

17.00 – 18.55  
 Tower. A Bright Day (2017, 106 min.)
Jagoda Szelc

20.15 – 21.00
Gesprek: Tussen lichaam en geest: de verborgen kant van de vrouwelijkheid
Gasten: Jagoda Szelc & Laura van Zuylen 
Moderator: Ianthe Mosselman

21.00 – 22.30  
 Body (2015, 90 min.)
Małgorzata Szumowska

Zondag 2 november 2025
Samenleving & Strijd

15.30 – 17.10  
Woman on the Roof (2022, 95 min)
Anna Jadowska

17.10 – 17.55
Gesprek: Onzichtbaar, ongehoord: de stille kracht van vrouwenweerstand 
Gasten: Anna Jadowska & Lena Bril
Moderator: Katz Laszlo

19.00 – 20.40  
Fucking Bornholm (2022, 99 min.)
Anna Kazejak 

Dag 1: Regels & identiteit

Film: Nina

Op het eerste gezicht lijkt Nina’s leven perfect: een stabiel huwelijk, een bevredigende baan en een elegant appartement. Toch mist er iets. Omdat ze niet zwanger kan worden, huren zij en haar man Wojtek een draagmoeder in, in de hoop hun wankele relatie te redden.  Wanneer ze Magda ontmoeten, een levendige en raadselachtige jonge vrouw, ontstaat er een onverwachte band. Wat begint als een geheim plan om Magda als draagmoeder in te schakelen, ontwikkelt zich tot een reis van zelfontdekking, verlangen en liefde. Nina raakt betrokken bij Magda’s wereld, wordt geconfronteerd met haar diepste verlangens en stelt alles wat ze dacht te weten over zichzelf, haar huwelijk en de grenzen van de liefde ter discussie. Nina is een verhaal over onverwachte passie, ingewikkelde keuzes en impulsieve liefde die traditionele labels tart – waar winnaars en verliezers vaak aan dezelfde kant staan en de waarheden van het leven verre van eenvoudig zijn.

Regisseur: Olga Chajdas

Olga Chajdas

Olga Chajdas werd in 1983 geboren in Poznań, Polen. Ze studeerde filmproductie aan de filmschool van Łódź en voltooide in 2009 een opleiding aan de filmregieschool van Andrzej Wajda. Olga begon haar carrière als assistent-regisseur en werkte later als tweede en eerste assistent-regisseur aan talrijke speelfilms en tv-series, waaronder de voor een Oscar genomineerde film In Darkness van Agnieszka Holland. Ze heeft geregisseerd voor theater, waaronder Edward Albee’s The Goat, or Who is Sylvia en Tuvia Tenenbom’s The Last Jew in Europe, evenals bekroonde televisieseries zoals The Deep End. De laatste tijd richt ze zich vooral op korte films: 3xLOVE won de Grand Prix op het Distances Short Film Festival in Dublin en Morning Has Broken ging in 2017 in première op het Raindance Festival. Nina is Olga’s eerste lange speelfilm.

Gesprek: Grenzen doorbreken: liefde, vrijheid en identiteit

Vrouwelijke regisseurs bieden unieke perspectieven op identiteit, herinneringen en relaties. Dit gesprek onderzoekt hoe zij thema’s als moederschap, seksualiteit en het onderdrukken van iemands identiteit benaderen, waarbij ze traditionele maatschappelijke rollen uitdagen en een stem geven aan persoonlijke en sociale barrières. Zouden Fugue of Nina anders zijn als ze door mannen waren gemaakt? Hoe gebruiken vrouwelijke regisseurs cinema om te onderzoeken wat vaak onuitgesproken blijft?

Gasten: Olga Chajdas & Urszula Antoniak
13.05.2015 Warszawa - Urszula Antoniak fot. Maciej Zienkiewicz
Foto: Maciej Zienkiewicz

Urszula Antoniak is een Pools-Nederlandse scenarioschrijfster en filmregisseur. Haar debuutfilm, Nothing Personal (2009), won zes prijzen op het filmfestival van Locarno, waaronder die voor beste debuutfilm en beste actrice voor Lotte Verbeek. Haar tweede film, Code Blue (2011), werd geselecteerd voor de Directors’ Fortnight in Cannes. Daarna volgden de experimentele speelfilm Nude Area (2015) en Beyond Words (2017), die in première ging op zowel het Toronto International Film Festival als het San Sebastián International Film Festival.
Naast haar eigen films schreef Urszula het scenario voor Life According to Nino, een Nederlandse familiefilm geregisseerd door Simone Dusseldorp, en was ze medeschrijfster van Planet Single (2016), een Poolse romantische komedie geregisseerd door Mitja Okorn die een groot kassucces werd. Haar werk omvat zowel arthousefilms als genrefilms: van het poëtische Splendid Isolation (2022), gemaakt tijdens de lockdown, tot de psychologische thriller Magic Mountains (2020), opgenomen in het Tatra-gebergte in Slowakije. Haar nieuwste project, Self Tape, is geselecteerd voor financiering door het Nederlands Filmfonds en is momenteel in ontwikkeling.

Moderator: Stefan Malešević
Stefan1

Stefan Malešević is een filmmaker en filmcurator uit Servië, die momenteel in Nederland woont. Hij studeerde film aan de film.factory academie in Sarajevo, Bosnië, onder begeleiding van Béla Tarr. Zijn documentairefilm Gora (2016) werd bekroond op Beldocs en DokuFest en vertoond op Visions du Réel. Zijn eerste fictiefilm Mamonga (2019) ging in première in Karlovy Vary en werd vertoond op New Horizons in Wrocław, het Marrakech International Film Festival en verschillende andere festivals. Hij is sinds 2019 lid van de European Film Academy en werkt als hoofd cinema in het cultureel centrum De Balie in Amsterdam.

Film: Fugue

Alicja heeft geen geheugen en weet niet hoe ze dat kwijtgeraakt is. Na twee jaar met geheugenverlies te hebben geleefd, bouwt ze een nieuw, onafhankelijk leven op en vermijdt ze herinneringen aan haar verleden. Wanneer haar familie haar uiteindelijk vindt, wordt ze gedwongen de rol van moeder, dochter en echtgenote op zich te nemen en geconfronteerd te worden met mensen die nu vreemden voor haar zijn. Ook haar man heeft zijn leven opnieuw opgebouwd, omdat de vroegere Alicja voor hem en hun zoon ‘dood’ was. Fugue stelt de vraag: wat als ik in haar plaats was? Zou ik mezelf opnieuw kunnen uitvinden? Is liefde voor een kind onvoorwaardelijk als herinneringen – en gehechtheid – verloren zijn gegaan? Kunnen verloren gevoelens ooit worden teruggewonnen? De film onderzoekt ook culturele taboes rond moederschap en stelt de vraag of alleen biologische mogelijkheden bepalend moeten zijn voor de wens of plicht van een vrouw om moeder te worden.

Regisseur: Agnieszka Smoczyńska

agnieszka_smoczynska_net-credit Rafał Placek
Foto: Rafał Placek

Agnieszka Smoczyńska is afgestudeerd aan de Krzysztof Kieślowski Filmschool in Katowice, Polen, en volgde masterclasses aan de Wajda Filmschool In Warschau. Ze heeft talrijke onderscheidingen ontvangen, waaronder een beurs van de minister van Cultuur en Nationaal Erfgoed, de prijs “My Talent for Poland” en de Gouden Pen, uitgereikt door de president van Polen. Haar debuutfilm, The Lure (2015), een mix van musical en horror, won de prijs voor beste debuut op het Poolse filmfestival in Gdynia en leverde haar de titel “Ontdekking van het jaar” op bij de Poolse filmprijzen. De film werd bekroond op festivals over de hele wereld, waaronder Fantasporto, Sofia, Montreal, Vilnius en Sundance, waar ze de speciale juryprijs won voor “een unieke visie en vormgeving”.
In 2017 werd ze door het Sydney Film Festival, Variety en European Film Promotion uitgeroepen tot een van de “Tien Europese vrouwelijke filmmakers om in de gaten te houden” en ontving ze de Global Filmmaking Award op Sundance.

Day 2: Psychologie & het mysterieuze

Film: Tower. A bright day

Mula woont met haar man, haar zieke moeder en haar dochter Nina in een huis op het platteland. In het weekend voor Nina’s eerste communie komt Mula’s broer met zijn gezin op bezoek, samen met Kaja, haar jongere zus die zes jaar geleden op mysterieuze wijze verdween. Kaja is de biologische moeder van Nina. Mula vreest dat haar onstabiele zus van plan is haar kind mee te nemen. De rest van de familie, die eerst afstandelijk tegenover Kaja stond, begint te geloven in een nieuw begin en verzoening tussen de zussen, wat Mula’s frustratie alleen maar vergroot. Mula besluit haar zus het huis uit te jagen. Op de dag van Nina’s communie verzoenen de zussen zich echter. Maar er is nog een andere, belangrijkere reden waarom Kaja is teruggekeerd…

Van de regisseur: De behoefte aan controle is een ziekte waar niemand in onze samenleving tegen lijkt te vechten, en in zekere zin wordt deze zelfs bevestigd. Deze film maakt in ieder van ons iets anders wakker. We zien wat we in ons dragen.

Regisseur: Jagoda Szelc

Jagoda Szelc

Jagoda Szelc – regisseur en scenarioschrijver.  Ze is vijfdejaarsstudent regie aan de filmschool van Łódź en afgestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten in Wrocław. Ze heeft beurzen ontvangen van de Aristoteles Universiteit in Thessaloniki en van het Poolse Ministerie van Cultuur en Nationaal Erfgoed.
Haar films zijn vertoond op festivals zoals het Karlovy Vary International Film Festival, Hot Docs – Canadian International Documentary Festival, Short Film Corner in Cannes, T-Mobile Nowe Horyzonty en het Brooklyn Film Festival.
Haar korte fictiefilm Taki pejzaż, geproduceerd aan de Łódź Film School, won de Golden Tadpole – de hoofdprijs voor een studentenfilm op het Camerimage Festival (2013).

Gesprek: Tussen lichaam en geest: de verborgen kant van de vrouwelijkheid

Vrouwelijke regisseurs verkennen op unieke wijze het lichaam, emoties en het onzichtbare, waardoor de grenzen tussen de innerlijke en uiterlijke wereld vervagen. Hun films geven uiting aan wat vaak onuitgesproken blijft en onthullen trauma’s, intuïtie en het mysterieuze op een manier die zowel intiem als diep menselijk aanvoelt. Het gesprek gaat ook in op hoe het lichaam en de emotionele ervaringen van vrouwen op het scherm worden weergegeven, en hoe percepties van verdriet, verlies en veerkracht in verschillende culturen verschillend worden gevormd.

Gasten: Jagoda Szelc & Laura van Zuylen

Laura van Zuylen is programmamaker, filmcriticus, moderator en podcastmaker.
Ze schrijft onder andere voor het Nederlandse tijdschrift de Filmkrant over een breed scala aan onderwerpen, vaak met een feministische ondertoon.
Ze is gespecialiseerd in de Italiaanse cinema, het klassieke Hollywood en is een liefhebber van horror in al zijn vormen.

Moderator: Ianthe Mosselman
Ianthe
Ianthe Mosselman is hoofdredacteur en programmamaker kunst en literatuur bij De Balie. Ze studeerde vergelijkende Nederlandse studies in Amsterdam en Berlijn. Ze maakt programma’s over kunst, literatuur en cultuur en heeft de afgelopen jaren verschillende nationale en internationale schrijvers geïnterviewd op het podium van De Balie. Ze heeft ook gewerkt voor de European Press Prize.  Ze gelooft dat kunst geen doel hoeft te dienen, dat gesprekken uitdagend moeten zijn en dat er meer ruimte moet zijn voor vrouwen in het publieke debat. Daarnaast vindt ze dat we mooie dingen moeten koesteren, en daarom organiseert ze al jaren de Conversation Before the Dam en programma’s over vergeten literaire werken

Film: Body

Polen, vandaag de dag.
De verweven verhalen van een strafrechtadvocaat, zijn anorexia-dochter en haar therapeut die beweert te kunnen communiceren met overleden dierbaren.
Drie radicaal verschillende benaderingen van lichaam en ziel.

Director: Małgorzata Szumowska

Małgorzata Szumowska behoort tot de meest vooraanstaande Poolse filmmakers en heeft een breed spectrum aan activiteiten, zowel als scenarioschrijver en producent als regisseur van documentaires en speelfilms.
Ze is bekroond met verschillende internationale prijzen, waaronder de Teddy Award voor In The Name Of op het filmfestival van Berlijn en de Silver Leopard Award op het filmfestival van Locarno voor 33 Scenes From Life. Małgorzata Szumowska werd tweemaal genomineerd voor de European Film Awards voor Happy Man en Stranger.
Ze heeft vele prestigieuze prijzen in Polen gewonnen. Haar film Elles, met Juliette Binoche en Anaïs Demoustier in de hoofdrollen, werd in meer dan 40 landen verkocht.
In 2015 kwam haar film Body uit.

Dag 3: Samenleving & Strijd

Film: Woman on the Roof

Mirka, een 60-jarige vrouw, lijkt een normaal leven te leiden. Op een ochtend begint ze haar dag zoals elke andere dag: ze staat vroeg op, hangt de kleren van haar gezin te drogen, koopt voer voor haar vissen en pleegt een bankoverval met een keukenmes. Ze ontdekt dat haar behoefte aan geld alleen wordt overtroffen door haar behoefte aan liefde.

Regisseur: Anna Jadowska

Anna Jadowska

Anna Jadowska studeerde af aan de Łódź Film School en de Wajda Masterschool of Directing. Haar speelfilm Touch Me (Berlinale 2003 Forum-sectie) won in 2004 de Grand Independent Cinema Prize in Polen.
In datzelfde jaar werd haar korte film Corridor geselecteerd voor de Cannes International Critics’ Week.
In 2005 won ze de prijs voor beste Poolse debuutfilm voor haar film Now, Me.
Haar film, Wild Roses (2017), won opnieuw talrijke prijzen, waaronder de Impact Award Stockholm IFF en 5 Awards Cottbus IFF.

Gesprek: Onzichtbaar, ongehoord: de stille kracht van vrouwenweerstand

Vrouwelijke regisseurs richten zich vaak op wat in het dagelijks leven onzichtbaar is: stil verzet, emotionele arbeid, ouder worden en onuitgesproken worstelingen. In dit gesprek wordt onderzocht hoe zij de kracht van het dagelijks leven vastleggen, stilzwijgende ervaringen belichten en zich afvragen of deze verhalen door mannelijke filmmakers zouden worden verteld – of zelfs opgemerkt.

Gasten: Anna Jadowska & Lena Bril
2023_LenaBril01

Lena Bril is journaliste en filosofe. Ze is gefascineerd door de worstelingen van de moderne mens en heeft zich gespecialiseerd in geestelijke gezondheid.
Ze schrijft essays voor de Volkskrant en de Groene Amsterdammer over onderwerpen als nieuwe mannelijkheid, therapietaal en moderne etiquette. Om de twee weken geeft ze lezers advies over moderne levensproblemen in Trouw.
Haar eerste boek, In therapie, verscheen in september en gaat in op de vraag: waarom zoeken zoveel mensen hulp bij een coach of therapeut?

Moderator: Katz Laszlo
Katz Laszlo

Katz Laszlo is verslaggever en producent bij The Europeans Podcast, waar ze zich richt op het maken van verhalende afleveringen. Ze is een rondreizende Europeaan die Avoncliff, Barcelona en Amsterdam haar thuis noemt. Ze bracht drie jaar door in New York City, waar ze wetenschappen doceerde aan de New School en leerde radio te maken die het persoonlijke met het politieke verbindt. Ze keerde terug naar Europa met het idee om radio te maken die de vraag stelt wat deze plek die we Europa noemen nu eigenlijk is. Ze werkt nu vanuit Amsterdam, waar ze live-evenementen presenteert en verhalende radio maakt over klimaatverandering en hoe politiek het intieme leven van mensen beïnvloedt.

Film: Fucking Bornholm

Het portret van de generatie van de huidige veertigers vanuit het perspectief van een vrouw die behoefte heeft aan ingrijpende veranderingen in haar leven. „Fucking Bornholm” is een intieme komedie-drama die zich afspeelt in het Scandinavische landschap van het eiland Bornholm.
Twee stellen met kinderen gaan op een korte vakantie, waar hun relaties op de proef worden gesteld. Elk van hen heeft andere doelen en verwachtingen, en elk van hen heeft een probleem dat aan het licht moet komen.

Regisseur: Anna Kazejak

Anna Kazejak

Anna Kazejak is een internationaal bekroonde regisseur en scenarioschrijver.
Na haar studie filmtheorie ging ze in 2001 naar de Nationale Filmschool in Łódź. Haar doorbraak kwam in 2005 met Ode to Joy, een film die ze samen met klasgenoten regisseerde en die belangrijke prijzen won (Speciale Juryprijs – Gdynia, Platinum Award – WorldFest Houston) en de eerste Poolse film werd die meedeed aan het filmfestival van Rotterdam. Haar eerste solo-speelfilm, Flying Pigs, was een binnenlands kassucces, terwijl The Word in première ging op de 64e Berlinale en op meer dan 40 internationale festivals werd vertoond, waar hij meerdere prijzen won.
Kazejak heeft ook veelgeprezen televisieprogramma’s geregisseerd, waaronder In Treatment van HBO Polen.
Ze is lid van de European Film Academy en zit in het bestuur van de Poolse regisseursgilde.

Festivalpartners en sponsors

Het Amsterdam Polish Film Festival wordt georganiseerd door Polish Culture NL in samenwerking met De Balie en mede gesponsord door AFK.
Onder mediapatroon van OldCamera.pl