High Water een Poolse hitserie op Netfilx
10 miljoen keer bekeken in slechts een dozijn dagen sinds de première! HIGH WATER, de nieuwste serie van regisseur Jan Holoubek, die sinds 5 oktober op het Netflix-platform te zien is, is een echte hit voor het netwerk en blijft in 78 landen in de top tien van meest bekeken niet-Engelstalige series staan! Inclusief Canada, VS, VK, Denemarken en Frankrijk.
Jongere kijkers vragen zich af of dit verhaal is gebaseerd op feiten? Ja, in 1997 werden Zuid- en West-Polen getroffen door een catastrofale overstroming, die 114 levens eiste. 7.000 gezinnen verloren hun huis en bijna 40.000 mensen al hun bezittingen. Het lot van de protagonisten is echter fictie die voor het script is gecreëerd.
HIGH WATER past in de canon van rampenfilms. Er is een bedreiging die wordt genegeerd door een anachronistisch, verstard en arrogant establishment, wordt begrepen door pragmatische individuen die de algemeen aanvaarde orde durven uitdagen. De vloed brengt de personages in extreme situaties waarin zij gedwongen worden hun eigen zwakheden, slechte beslissingen en onderdrukte emoties onder ogen te zien. Er is sprake van een menselijke tragedie, maar deze biedt paradoxaal genoeg kansen om te veranderen en veel dingen vanuit het perspectief van een ander te zien. Zonder te oordelen, maar in een poging om te begrijpen.
De personages zijn expressief en geloofwaardig, niet alleen dankzij een uitstekend script van Kasper Bajon, Anna Kępińska en Kinga Krzemińska, maar ook dankzij de acteurs, onder wie bekenden van het Poolse toneel, zoals Anna Dymna en Jerzy Trela. Veel critici beschouwen Agnieszka Żulewska’s vertolking van Jasmine Tremmer als de beste prestatie in de carrière van de actrice tot nu toe. Er is een interessante Pools-Nederlandse plot verbonden aan dit personage, want de heldin van de film studeerde hydrologie in Utrecht, en haar levenspartner is Arjen van Hoek, gespeeld door Marcel Romeijn. De dialogen tussen hen zijn uiteraard in het Nederlands.
De serie verdient ook lof voor het decorontwerp, de cinematografie, de montage en de speciale effecten. De zeer getrouwe weergave van de werkelijkheid van de jaren negentig roept een gevoel van sentiment op bij degenen die het zich herinneren, het kleurenschema doet denken aan beelden van 25 jaar geleden, en de archiefbeelden die in de serie worden gebruikt zijn moeilijk te onderscheiden van hedendaagse beelden.
De overstromingen van 1997 vormen de grootste natuurramp in het naoorlogse Polen, en de grote sociale solidariteit bij de hulp aan de slachtoffers van de overstromingen kan alleen maar vergeleken worden met de hulp aan de Oekraïense bevolking die de oorlog ontvluchten. Deze gebeurtenissen leiden tot een vormende ervaring en hielpen bij het ontstaan van een lokale identiteit in de gebieden die na 1945 bij Polen werden gevoegd, waar bijna iedereen een nieuwkomer was. Het Duitse erfgoed was iets vreemds wat onzekerheid opriep. Pools-Duitse relaties komen in de serie voor in de context van de gezinssituatie van een van de personages, en Pools en Duits worden gemengd in gesprekken, soms in één enkele zin, zoals vaak het geval is in meertalige gezinnen.
HIGH WATER is een uitstekend verteld verhaal en geweldige cinema qua techniek, verwijzend naar de beste tradities van het genre. Het is tevens de derde serie die Jan Holoubek voor Netflix maakt, na ROJST en ROJST 97. Beide drie series spelen ze zich af in Neder-Silezië en de kwestie van het post-Duitse karakter van deze regio klinkt in elk van de drie subtiel door.
Tekst: Monika Gimblett | Poster Credit Netlix Media Center